OpenPlayer - OpenDecoder4 - Digital decoder for DCC

    under construction

Properties


    OpenDecoder4 includes a lot of intelligence within the decoder and is therefore working with a large AVR processor. The hardware includes the following functional blocks:
  • CPU AVR90can128
  • DCC input including BiDi (RailCom ®)
  • Slot for microSD cards
  • Mp3 decoder chip with integrated DAC
  • 3.5 mm jack and/or stereo amp with 2x10 watt output, speaker connectors with screw terminals
  • Two (!) H-bridges with sensors for current measurement and load control (BEMF). Connection of two motors or a stepper motor.
  • 8 switch outputs with ULN2803 (300mA), plugged with a standard 2.54 mm pin headers
  • 8 inputs with 5V power supply option (for example, switches, encoders, sensors, photoelectric sensors), plugged with a standard 2.54 mm pin header
  • Connector for graphic display 128x64 or text display including switching regulators for the LED backlighting.
  • An additional power supply can be connected
  • Double Servo Output
  • Switching voltage regulators including linear post regulator for best audio quality, as an alternative normal linear regulators could be used.
  • Firmware update via USB (using the FTDI-Cable TTL)
  • CAN or XPressnet plugable.
  • The decoder is realized on a PCB 50 x 80mm in size, two-sided and by using SMD components (0603).

Application

    With these hardware function blocks a lot of control task can be performed within the decoder. Examples:
  • SoundDecoder: playing mp3 files from internal memory of the atmel or from the SD card inserted on a DCC command.
  • Stand alone mp3 player with control panel. (OpenPlayer)
  • Electronic doorbell
  • Crane controls, with input and supervision of the crane as using light sensors.
  • Stepper motor controls, such as for hubs or turntables.
  • Full function control of fairground models.
  • DCC standalone command station.

mp3-Decoder

  • CVxxx: Play-Mode
    1Standardplayer
    2Kirchenglocken

Standardplayer

    Wenn CVxxx auf 1 eingestellt ist, dann agiert der Decoder als Standard mp3-Decoder. Dabei wird auf DCC-Befehl bzw.

    Parameter:
    Fade In/out (Rampe)
    LoopTimer (1,2,3, forever)
    Definierter Hintergrundkanal (dieser wird immer dann durchgehend gespielt, wenn nichts anderes läuft)

Kirchturmdekoder

    Wenn CVxxx auf 2 eingestellt ist, dann agiert der Decoder als Dekoder für Kirchenglocken. Der Dekoder wertet die DCC-Uhr-Nachrichten aus und spielt bei Eintreffen einen dazu passenden Glockenschlag ab. Hierzu müssen auf der SD Karte die Soundfragmente für Viertelstundenschlag und Stundenschlag hinterlegt sein.
    Ton Pfad
    Viertelschlagbell\quarter.mp3
    Stundenschlagbell\hour.mp3


    Der Decoder agiert nun folgendermaßen: Der DCC-Eingang wird auf Uhrzeitnachrichten abgehört, und z.B. um 9:45 wird dreimal quarter.mp3 gespielt. Um 10:00 wird folgendes abgespielt: 4 * quarter.mp3, 10 * hour.mp3

    mögliche Parameter:
    anderes Unterverzeichnis (bell<num>/quarter) (CV: SoundDir)
    Ruhe in der Nacht (start hour, stop hour einstellbar)
    Nur Stundenschlag, nur Halbstundenschlag (eine Glocke) (CV: Mode)
    Uhr geht nach (CV: StartOffset)
    Mittagsläuten, morgens, abends
    Sonntagsläuten

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